پیام سلامت
اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش وپرورش استان قزوین
لینک های مفید

 

دانشگاه علوم پزشکی

و خدمات بهداشتی -درمانی استان قزوین

معاونت بهداشتی

 

 

شعار هفته سلامت سال 1389 : "شهرنشینی و سلامت"

هفته سلامت 1389 با شعار "شهرنشینی و سلامت "فرصت مغتنمی برای ارائه پیامهای

آموزشی مرتبط با این شعار به گروههای مختلف هدف برای ایجاد  تغییرات صحیح در سبک زندگی و کیفیت زندگی مردم در سطح شهرها  و اتخاذ شیوه های مناسب زندگی می باشد.

 

مهمترین پیامهای مورد نیاز برای آموزش عبارتند از : شهرنشینی و سلامت ،تغذیه سالم ،تحرک بدنی ،پیشگیری حوادث ترافیکی و دخانیات می باشند که به اختصار در خصوص آنها مطالبی ارائه می گردد.

1)شهرنشینی و سلامت :

انسان موجود ی چند بعدی است که  یکی از مهمترین وجوه او بعد اجتماعی بودن اوست . حضور در اجتماعات مختلف و رفع نیازهای مشترک جسمانی و روانی از طریق زندگی جمعی موجب تکامل انسان می گردد. بررسی  سیر تکاملی زندگی اجتماعی انسان، مسیری از کوچ نشینی تا حضور در شهر را نشان می دهد.گسترش زندگی اجتماعی، تغییر نیازهای بشری، روی آوردن انسان به زندگی تجملاتی و همچنین رشد فرهنگ و تمدن موجب گسترش هر چه بیشتر روستاها و در نتیجه پدید آمدن شهرها شد .با گسترش شهرها، معضلات و مشکلات شهری نیز گسترش یافت و به موازات نقاط مثبت شهرنشینی نکات منفی زندگی جمعی و اجتماعات بزرگ و شهرنشینی بروز کرد. در حال حاضر در تاريخ بشر، بيش از نيمي از جمعيت دنيا در شهرها زندگي مي‌كنند كه بيش از يك سوم آنها زاغه نشين مي‌باشند كه به خدمات اساسي و كافي دسترسي ندارند كه اين ميزان همچنان به رشد خود ادامه مي‌دهد. برآورد مي‌شود كه تا سال 2030، دوسوم از جمعيت دنيا در مناطق شهري زندگي كنند.  توسعه شهرنشینی و بزرگ شدن شهر ها، نارسائی هایی در زندگی شهروندان خصوصا از لحاظ اقتصادی و اجتماعی به وجود آورده که در بسیاری از موارد به صورت حاد جلوه گر شده و محیط زیست انسانی را به مخاطره  افکنده اند. فقر و عدم تساوی، بیکاری، از هم گسیختگی قوام خانواده، آلودگی صوتی، آلودگی هوا،کمبود مسکن، مسكن‌هاي نامناسب، آب آشاميدني ناسالم ،کمبود های غذایی، بهداشت ضعيف و مشکلات بهداشتی ، تراکم بیش از حد جمعیت، آسيب‌پذيري در زمان بحرانها و در نتيجه شيوع بيشتر بيماري،تصادفات جاده ای ، جراحات و مرگ و مير، مشکلات اجتماعی (جرم و جنایت و...)، ،آلودگی زیست محیطی، کمبود امکانات تفریحی و ورزشی، زاغه نشینی و حاشیه نشینی و .... برخی از مشکلات شهرنشینی می باشد.زماني كه ساكن شهرهاي بزرگ شويم اما همگام با توسعه شهر، رشد و حركت نكنيم، تنها كالبد فيزيكي شهر را ساخته‌ايم و از كالبد دروني شهر، نشاط آدم‌ها و هويت شهرنشيني غافل شده‌ايم..آموزش پيگير و اصولي افراد جامعه به‌ويژه آن دسته كه در سن آموزش هستند، مي‌تواند تأثيرات كاربردي بر گسترش فرهنگ شهروندي و ترويج مدنيت در ميان ساكنان يك شهر و كشور داشته باشد. میزان استفاده مردم از مراكز فرهنگی، عمومی، تئاترها، فرهنگسراها و خدمات اجتماعی و رفاهی، مانند استفاده مناسب از خدمات حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی و پایبندی به قوانین شهری «راهنمایی و رانندگی» و... بیانگر رشد توسعه انسانی یك جامعه است و همه این عوامل نشان می‌دهد مردم یك جامعه آگاهانه یا ناخودآگاه می‌خواهند به بهبود اوضاع خود كمك کنند.اتخاذ روشهای زندگی سالم نظیر برگزاری راهپیمائیهای خانوادگی،روزهای بدون دخانیات،روز حفاظت از محیط و کاشتن گل و گیاه،روزهای داشتن تغذیه سالم،فعالیتهای همبستگی اجتماعی ،روزهای رانندگی با احتیاط ،برنامه هایی برای داشتن مدارس و ادارات و...بصورت سالم، زود خوابیدن و زود بیدار شدن و سحر خیزی و.... میتوانند پیام شهرنشینی و سلامت را نشان دهند.

به امید داشتن شهری با شهروندانی سالم 

امروزه مشکلات اصلی سلامت مردم در سراسر جهان، شیوع بیماری‌های غیر واگیر از قبیل بیماری‌های قلب و عروق، سرطان، حوادث و سوانح وبیماری های روانی است

عوامل خطر اصلی مؤثر در بیماری‌های غیر واگیر عبارتند از: چاقی، کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات، استرس و عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی این عوامل مربوط به شیوه زندگی می‌باشند و برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر ایجاد تغییر در شیوه زندگی، ضرورتی انکار ناپذیر است که در ادامه به توصیه هایی در این خصوص می پردازیم :

 

2 ) تغذیه سالم :

1-     افزایش مصرف ماهی:

2-     کاهش مصرف روغن های جامد و جایگزینی آن با روغن مایع :

 روغنها و چربیها به دو دسته مضر و مفید تقسیم می شوند:

الف: روغنهای مفید:

1- زیتون   2- کلزا (کانولا)   3- روغن ماهی    4- روغن هسته انگور      5- روغن آفتابگردان       6- روغن ذرت      7- روغن سویا

ب: روغن و چربیهای مضر

1-      روغن محلی    2- کره    3- کره نباتی     4- روغن نباتی جامد     5- روغن نارگیل      6- پیه        7- دنبه  8- سرشیر      9- خامه

توصیه شده مصرف روغن مایع جایگزین روغن جامد شود

3- کاهش مصرف نوشابه های گازدار

4-      کاهش مصرف نمک

5-      افزایش مصرف میوه و سبزیجات

6-      افزایش مصرف لبنیات

7- کاهش مصرف شکر و شيرينيجات

8-کاهش مصرف تنقلات

9 - وزن متناسب

 چاقی چیست و چه کسی چاق است؟

1) نمایه توده بدنی(BMI):

در این قسمت می‌بایست وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مربع قد خود بر حسب متر تقسیم کنید اگر عدد بدست آمده 30 و بیشتر باشد دچار چاقی می‌باشید.

2) اندازه‌گیری دور کمر:

می‌توانید دور کمر را  با یک متر نواری درست بالای استخوان لگن پس از بازدم اندازه‌گیری نمایید.

در زنان دور کمر 88 سانتی متر و یا بیشتر و در مردان 102 سانتی‌متر یا بیشتر نشانه چاقی است.

 

3 ) فعالیت بدنی:

فواید فعالیت بدنی :

1- استحکام و سلامت استخوان‌ها وتقویت عضلات و مفاصل

- تنظیم وزن و جلوگیری از چاقی

- افزایش بهبود عملکرد قلب و ریه‌ها

- کاهش اضطراب و افسردگی و تقویت اعتماد به نفس

- کاهش ریسک بیماری‌های قلب و عروقی، فشارخون بالا و سکته‌ها

-کاهش احتمال سرطان کولون

- کنترل سطح کلسترول و چربی خون

- احساس نشاط و شادابی

 

4)حوادث ترافیکی :

حوادث ترافیکی قابل پیشگیری و پیش بینی است

"بیش از 75 درصد حوادث رانندگی ناشی از خطای انسانی است"

- بسیاری از کشورها ثابت کرده‌اند با تأکید بر رعایت قوانین ایمنی مثل رعایت سرعت مجاز، حق تقدم استفاده از کلاه و کمربند ایمنی می‌توان از بسیاری از مرگ‌های ناشی از حوادث پیشگیری نمود.

- کاهش سرعت رانندگی به ازای یک کیلومتر در ساعت باعث کاهش 5- 4% حوادث ناشی از آن می‌شود.

- کاهش سرعت در رانندگی باعث حفظ جان عابرین پیاده می‌شود.

استفاده از کمربند ایمنی خطر صدمات جراحی را 50- 40% و صدمات کشنده را 60 -50% کاهش می‌دهد.

- بسیاری از قربانیان حوادث هرگز ماشینی نداشته‌اند و تعداد زیادی کودک هستند.

- استفاده از صندلی کودک باعث می‌شود مرگ ناشی از حوادث ترافیکی 71% در نوزدان و 54% در خردسالان کاهش یابد.

- استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران باعث کاهش صدمات شدید به سر تا 70% می‌شود.

- بسياری از حوادث رانندگی بر اثر سرعت زياد و عدم رعايت فاصله مناسب روی می دهند. در يک فاصله ۱۰۰ کيلومتری ، راننده ای که با سرعت ۱۱۰ کيلومتر در ساعت رانندگی می کند ، تنها ۷ دقيقه زودتر از راننده ای که با سرعت ۹۵ کيلومتر رانندگی می کند ،به مقصد می رسد

"د رباره حوادث عمیق تر بیندیشید وآن را ناشی از شانس واقبال ندانیم"

 

5) دخانیات :

تأثیر سیگار بر سلامت جسمی

وقتی که فرد سیگار می‌کشد، مواد و ذرات تنباکو به داخل مجرای تنفسی و ریه‌های او هدایت می‌شود و به آنها آسیب می‌رساند. کشیدن تنها یک سیگار توسط نوجوان، باعث می‌شود حرارت پوستش پایین افتد، جریان قلبش سریعتر شود و فشارخونش بالاتر رود. در صورت کشیدن سیگارهای بعدی، دهانش بدبوشده، دندان‌‌هایش به تدریخ زرد شو، لطافت و شادابی چهره‌اش از بین برود و در ادامه دچار چین و چروک اطراف دهان وکاهش درخشندگی چشم‌ها شده و بسیاری از دستگاه‌های داخلی بدنش آسیب ببیند.

کشیدن سیگار موجب آسیب رسیدن به حس چشایی و تغییر حس لامسه می‌شود. فرد سیگاری به تدریج دچار سرفه و تنگی نفس به ویژه در هنگام ورزش و افزایش فعالیت می‌شود. ثابت شده که فرد سیگاری هرقدر بیشتر سیگار می‌کشد، در معرض خطر حمله قلبی بالاتری قرار دارد.

کشیدن سیگار، خطرهای دراز مدت دیگری هم دارد: برای مثال افراد سیگاری بیشتر در خطر ابتلای سرطان دستگاه تنفسی هستند( تقریباً از هرنفر مبتلا به سرطان ریه 9 نفر آنها سیگاری هستند).

سرطان‌های دیگری که خطر آنها در پی استعمال سیگار افزایش می‌یابد عبارتند از: سرطان لب و زبان، حنجره، معده، لوزالمعده، کبد، مثانه، کلیه و خون به طوری که افراد سیگاری 2 تا 6 برابر سایر افراد در معرض ابتلا به اینگونه سرطان‌ها قرار دارند. مصرف سیگارافزایش بیماری‌های دیگری در دستگاه گوارش و زخم معده را نیز به دنبال دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که مهم‌ترین آثار زیانبار توتون از این قرارند:

v                  افزایش سرعت ضربان قلب؛

v                  افزایش فشار خون؛

v                  کاهش قابلیت تغذیه و اکسیژن رسانی ماهیچه قلب؛

v                  کاهش توانایی دستگاه گردش خون در اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن؛

v                  افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد بیمار می‌شوند و کمتر از سایر افراد عمرمی‌کنند؛

v                  فرد سیگاری با کشیدن هر نخ سیگار به طور متوسط 5/5 دقیقه از عمرش را از دست می‌دهد؛

محققین پزشکی به تحقیقات خود در زمینه رابطه سیگار با بیماری‌ها ادامه داده و هر روز اطلاعات جدیدی را در این زمینه در اختیار مردم قرار می‌دهند به طوریکه امروزه همه مردم، حتی افراد سیگاری می‌دانند که سیگار برای سلامت فرد سیگاری و اطرافیان او بسیار مضر است.

 

تأثیر سیگار بر سلامت روانی

وابستگی روانی اعتیاد) به مصرف دخانیات را می‌توان از مهم‌ترین پیامدهای روانی آن دانست. اگر چه استفاده از دخانیات (به دلیل وجود نیکوتین) موجب آرامش کاذب می‌شود ولی این موضوع باعث می‌شود که فرد، نتواند آن را به راحتی کنار بگذارد. این عادات روانی باعث می‌شود که شخص تصور کند که مصرف کند که مصرف دخانیات عامل محرکی برای انجام کارها و رفع خستگی می‌باشد. اگر چه خستگی باجوانی همساز نیست و نیروی سرشار این مرحله از زندگی باید مانع از تجربه خستگی باشد ولی زمینه‌های بروز خستگی (از جمله افسردگی و اضطراب) می‌تواند تصور عملکرد خستگی زدایی سیگار را درکودکان و نوجوانان تقویت کند.

 

 


موضوعات مرتبط: هفته سلامت
[ یکشنبه 15 فروردین1389 ] [ 12:48 ] [ اداره سلامت وتندرستی ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ مطالب مربوط به حوزه فعالیتهای اداره سلامت وتندرستی اداره کل آموزش وپرورش استان قزوین رابررسی میکند.
شمامیتوانید درقسمت آرشیو موضوعی باانتخاب موضوع مورد نظر ازکلیه مطالب موجوددروبلاگ استفاده نمایید
لینک های مفید
امکانات وب
ایران رمان